, vítejte na stránkách nutriční specialistky Mgr. Kateřiny Guziurové


DATUM
BMI
Zjistěte si BMI
Výška cm
Váha kg

KONTAKT
Email:
info@nutriporadna.cz
Telefon:
+420 777 589 908
+420 724 018 144
ICQ:
443008367

Často kladené dotazy

  • Můj BMI ukazuje, že mám nadváhu. Jak mohu dosáhnout zdravé tělesné hmotnosti?
    Úspěšné snižování tělesné hmotnosti vyžaduje změnu životního stylu, která zahrnuje změnu stravovacích návyků a vhodnou pohybovou aktivitu. Tato změna by se Vám měla udržet už celý život.

  • Ovlivňuje moje hmotnost můj zdravotní stav?
    Nadváha či obezita zvyšuje riziko určitých onemocnění, jako je cukrovka 2. typu, vysoká hladina cholesterolu, vysoký krevní tlak a srdečně cévní onemocnění (infarkty, mrtvice). Vyšší hmotnost ovlivňuje např. Vaše klouby, Vaši kůži (celulitida, vyšší pocení), Vaše sebevědomí. S vyšší hmotností souvisí i výskyt některých nádorových onemocnění, poruchy plodnosti, …

  • Měl bych se zajímat o svůj zdravotní stav, když se cukrovka 2. typu, vysoká hladina cholesterolu nebo vysoký krevní tlak vyskytuje v mé rodině?
    Váš lékař by měl znát Vaší rodinnou anamnézu, která obsahuje všechna závažnější onemocnění, kterými trpí nebo trpěli Vaši blízcí příbuzní a podle toho i dbát na pravidelné preventivní prohlídky. Určitě byste se měl zajímat o svůj zdravotní stav, protože je to Vaše tělo, ve kterém žijete. Lékař Vám zjistí diagnózu. Snaha už je jen na Vás. A prevence je to nejjednodušší co můžeme udělat. I když spousta lidí nejí správně, necvičí, protože to stojí moc peněz, ale měli bychom si uvědomit, že investice do sportu a kvalitnějších potravin, nám ušetří peníze na léky ve starším věku.

  • Jak rychle bych měl hubnout?
    Je výhodné si stanovit realistické cíle a naplánovat zdravý hmotnostní úbytek. Obecně se doporučuje, že zdravý člověk by měl hubnout 2 – 4 kg za měsíc. Pokud jste ale např. diabetik 2. typu, nebo máte problémy se štítnou žlázou apod., i váhový úbytek 1 – 2 kg za měsíc se považuje za úspěch. Jen si představte, že budete měsíčně hubnout 24 kg. Vím, že většina lidí chce mít úbytek na váze hned. Nasadí striktní diety, u kterých vydrží 2 týdny, zhubnou 10 kg, a pak se vrátí ke svým původním zvyklostem. Jojo efekt dorazí vzápětí s 15 kg navrch.
    V mých kurzech se naučíte plánovat si jídelníček, který Vám bude chutnat a bude vyvážený, budete cvičit, a váha půjde pomalu, ale jistě dolů. A co je lepší, zkoušet každou chvíli novou dietu a ničit si tělo, metabolismus nebo zvolit pomalejší a zdravější způsob hubnutí a mít už jednou pro vždy sníženou hmotnost, kterou si už jen budete snažit udržet?

  • Jím stejně jako ostatní a stále tloustnu.
    Mezi lidmi jsou velké rozdíly v hospodaření s energií. Dědičnost se podílí na váze každého z nás nejméně 50 %. Přesto se zkuste zamyslet nad tím zda někde neděláte chybu. Máte dost pohybu? Jíte pravidelně a pestře? Pitný režim dodržujete? Zkuste si alespoň týden psát jídelníček a uvidíte. Příčin může být spoustu.

  • Snažím se večeřet do 17 hodin, ale později večer mám velký hlad.
    Není divu. Tato poučka nemá žádný rozumný základ. Je mnohem lepší rozdělit jídlo do několika porcí a rozložit je během aktivního dne – někdo začne dříve, jiný skončí později večer. Poslední jídlo by mělo být 2-3 hodiny před spánkem v závislosti na typu a množství jídla (těžce/lehce stravitelné).

  • Chtěla bych zhubnout, ale nemám na sebe čas.
    Bohužel, jen změna stravovacích zvyklostí a dostatek pohybu má naději na snížení nadváhy a udržení nižší hmotnosti. Žádné časově omezené "diety" nic nezmění, stejně tak lázeňský pobyt ani operace žaludku nebudou mít trvalý výsledek, pokud nebudou součástí dlouhodobého kombinovaného (komplexního) přístupu.

  • Chci přestat kouřit, ale mám obavu z dalších kilogramů navíc. Všichni v mém okolí, kteří skoncovali s kouřením, během roka pěkně nabrali na váze. Lze tomu nějak předejít nebo co s tím?
    Přírůstek na váze může být problémem nejen pro toho, kdo vymění cigarety za jídlo a sladkosti. Kouření zvyšuje rychlost metabolismu zhruba o 5 – 10%, což obvykle představuje 850 až 1000 kJ denně (obvyklý celkový denní příjem energie je 8 - 12 tisíc kJ). O tuto porci energie musíte denní příjem upravit.
    Co to znamená v praxi? Buď musíte omezit příjem energie v jídle nebo zvýšit výdej vhodnou tělesnou aktivitou nebo nejlépe kombinací obojího. V jídelníčku stačí udělat i malé změny – omezit vepřové maso ve prospěch kuřecího, trvanlivé salámy za kuřecí šunku, do pomazánek místo majonézy přidávat spíše bílý jogurt či tvaroh, omezit pití sladkých limonád atd.

  • Chtěla bych zhubnout, ale kojím, mám 4 měsíčního chlapečka. Kolik by měl být přiměřený energetický příjem, abych snížila váhu a přitom neohrozila kojení?
    V době kojení není vhodné držet přísné diety, protože redukční dieta by se mohla odrazit na kvalitě Vašeho mateřského mléka a Vašemu miminku by mohly chybět některé základní živiny. Při přísné dietě se mohou do mateřského mléka dostávat i škodliviny při odbourávání tukové tkáně. Spíše se zaměřte na kvalitu potravin, jezte podle zásad zdravé výživy, najděte si vhodnou pohybovou aktivitu a váha se pomalu bude upravovat sama.

  • Potřebuji zhubnout minimálně 10 kilo. Můj problém je sladké. Nedokáži si ho odříct. Vydržím to 2-3 dny a pak sním naráz třeba tabulku čokolády. Jinak jím celkem zdravě, nejím tučné… Co s tím?
    Chutě na sladké mohou být způsobeny nevyváženou stravou či stravou bohatou na sacharidy s vysokým glykemickým indexem (GI). Jezte spíše potraviny s nižším GI, ty totiž pomaleji uvolňují do organismu sacharidy a to zabraňuje nadměrnému kolísání krevního cukru. Zvýšené kolísání krevního cukru má právě za následek zvýšené chutě na sladké, vlčí hlad….
    Občas zařaďte i něco sladkého, aby se Vaše chutě „nehromadily“. Pokud máte ráda např. čokoládu, tak si občas dopřejte kousek kvalitní čokolády s vyšším obsahem kakaa (70%). Lepší je sladké zařadit v první půlce dne, tělo do večera ještě přijatou energii spálí.

  • Novinky na Váš email: (Používá technologii Dokumenty Google)
    Jste . návštěvníkem těchto stránek. Děkujeme. Na tomto webu se právě nachází .
    Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO!
    Stránky jsou optimalizovány pro Microsoft Internet Explorer 6.0 a vyšší, při rozlišení od 1024x768 pixelů!